Út a könnyű élet felé – megküzdési stratégiák

Mik azok a megküzdési stratégiák, és hogyan tudjuk őket használni a kisebb-nagyobb lelki bajaink kiiktatására?

A mai világunkban sajnos egyre többen, és egyre gyakrabban vagyunk kitéve olyan szintű stresszhelyzeteknek, melyekkel nem, vagy nem feltétlenül tudunk a mindennapi, megszokott formában megküzdeni. Ilyenkor át kell gondolnunk, már amennyiben a lelkiállapotunk ezt engedi – ez a szerencsésebb verzió –, hogy mit és hogyan tudnánk tenni azért, hogy a probléma megszűnjön, vagy legalábbis ránk már ne legyen többé hatással.

Természetesen ezt nem mindig tudjuk elérni, hiszen nem tudjuk befolyásolni a világot. Ilyenkor annyit tudunk tenni, hogy érzelmileg megpróbáljuk elviselhetőbbé tenni a helyzetet, azaz olyasmit csinálunk, ami valamilyen szinten megnyugtat minket, vagy éppenséggel segít levezetni a feszültséget.

Hogyan küzdjünk meg a szorongással?

Szorongás kezelés otthon

Tulajdonképpen az is megküzdésnek számít egy átlagember számára a mindennapokban, ha megiszik egy sört, rágyújt egy cigarettára, vagy beleveri a fejét a falba – hiszen jobban érzi magát tőle, bár azt tudjuk, hogy ezek nem végleges megoldások, mert ezek nem megfelelő megküzdési formák.

A megküzdési – vagy idegen nyelven coping – mechanizmusok alapvetően arra szolgálnak tehát, hogy valamilyen módon feldolgozzuk a körülöttünk lévő, bennünket érő problémákat, stresszhelyzeteket. Egy megküzdési forma lehet adaptív – azaz sikeres, pozitív eredményt hozó, illetve maladaptív, azaz negatív eredményt hozó.

A copingot alkalmazhatjuk az enyhébb fokú mentális problémák, tehát a depresszió, a generalizált szorongás, illetve a pánikrohamok esetén is, illetve bármilyen olyan probléma esetén, ami túlzott feszültséget okoz. A megküzdési mechanizmusok alapvetően két nagy csoportba sorolhatók, ezek pedig a probléma- és az érzelemközpontú megküzdés. A problémaközpontú megküzdés azt jelenti, hogy tudatosan gondolkodunk, és megpróbáljuk okosan mérlegelni a helyzetet és megoldani a problémát, amennyire lehetséges. Az érzelemközpontú megküzdés pedig azt jelenti, hogy ha tudatosan nem tudjuk valami miatt megoldani a problémát vagy csökkenteni a feszültséget, akkor az érzelmi viharokat próbáljuk csökkenteni, tehát megnyugodni, vagy levezetni a feszültséget.

A legújabb kutatások már megkülönböztetik a proaktív megküzdési formákat is, ez azt jelenti, hogy elébe megyünk a veszélynek, és előre megpróbáljuk végiggondolni, hogy vajon az adott helyzetben, ami bizonyosan érni fog minket, milyen lehetőségeink lesznek megbirkózni a veszéllyel. A modern kutatások kiemelik a megküzdési lehetőségek közül a flow-élményt, azaz az örömtevékenységet, amit akár a munkánkkal, akár a hobbinkkal, vagy szinte bármilyen tevékenység közben elérhetünk. A lényege, hogy megfeledkezzünk magunkról, és pusztán az öröm, az élmény kedvéért, boldogan csináljunk valamit. Ez nagyban segítheti a depressziósok, pánikzavarosok, pánikrohamoktól szenvedők, generalizált szorongástól szenvedők életminőségének javítását.

Ameddig pedig egy kezdő lökésre, egy kis stimulációra van szükség, nagy segítség lehet az Alpha-Stim. Ez a kis készülék mikroáramot használ, ezzel stimulálva a megfelelő idegpályákat, így elősegítve a megküzdést, a feszültség levezetését, gyakran pedig motivációt, segítséget adva a teljesen új, sokkal minőségibb életvitel eléréséhez.